Op zoek naar gratis en kwaliteitsvol lesmateriaal?

10.05.2022

In het JEF met de klas programma vind je naast films ook een heleboel inspiratie voor kleuter-, lager en secundair onderwijs. Toepasbare tools, creatieve apps en concrete opdrachten bij de thema’s die jij als leerkracht aan bod wil laten komen.

Film- en mediawijsheid, Lesideeën, Workshops
lesmap downloaden

Films met lesmateriaal voor kleuters

Stip & Vlek

Thema’s voor in de klas: identiteit, naar de tandarts, sneeuw/winter, vriendschap, fantasie

Naast de zijbalk plaatsen
Uit

Opdrachten voor in de klas:

> Vragenwaaier

Stip en Vlek eten alle chocolade en snoepjes die ze kunnen vinden. Al gauw staan er niet enkel stippen en vlekken op hun lichaam, maar ook op hun tanden. Wat nu? Er zit maar één ding op: naar de tandarts! Ook al zijn ze ontzettend bang, toch gaan Stip en Vlek er dapper heen.

  • Hoe komt het dat er plots vlekjes op hun tanden staan?
  • Waarom zijn Stip en Vlek bang van de tandarts?
  • Ben jij al eens naar de tandarts geweest? Kreeg je toen ook een tatoeage?
  • Vond je dit een leuk verhaaltje? Waarom (niet)?

> Geluidsoefening: een film bestaat niet enkel uit beelden, maar ook uit geluiden.

In de wachtzaal van de tandarts schrikken Stip en Vlek steeds van een verontrustend geluid dat achter de deur weerklinkt. Welk voorwerp / toestel maakt er nou zo’n geluid?

Boots met voorwerpen geluiden na en neem deze op met een videocamera (beeld en klank). Leg een doek over de televisie en speel de fragmenten af. De kinderen (die niet bij de opnamen aanwezig waren) raden wat ze horen. Laat hen controleren door het doek op te lichten. Enkele ideetjes:

  • met een knisperende plastic zak boots je een knetterend haardvuur na
  • met twee halve kokosnoten boots je paardenhoeven na
  • voetstappen boots je na door twee schoenen tegen elkaar te kloppen
  • een eitje bakken klinkt net zoals een regenbui
  • ...

De beste verjaardag ooit

Thema’s voor in de klas: conflict, gezin en familie, jaloezie, fantasie, vriendschap, verjaren

Naast de zijbalk plaatsen
Uit

Films met lesmateriaal voor lager onderwijs

Mijn vader is een saucisse

Thema’s voor in de klas: dromen najagen, familie, identiteit, echtscheiding, volwassen worden, theater, burn-out

Naast de zijbalk plaatsen
Uit

Opdrachten voor in de klas:

> Vraaggesprek voice-over

In een belangrijk stuk van de film Mijn vader is een saucisse hoor je de voice-over van Zoë. Je komt meer te weten over hoe zij denkt over haar familie en de situaties waarin ze belanden. Hierdoor wordt de film vanuit haar perspectief verteld.

  • Begrijpen jullie Zoë beter door de voice-over?
  • Zou Zoë een vriendin van jou kunnen zijn, waarom wel/niet?
  • Welk stukje voice-over van Zoë vinden jullie het leukste?

> Inlevingsopdracht: zelf een voice-over maken

Herbekijk de laatste voice-over van Zoë. Ze vertelt hoe alles is afgelopen. Jullie gaan nu een nieuwe voice-over maken voor het einde.

Met Dubsmash (Android) of Dubme (iOS) kan je zelf een voice-over opnieuw inspreken. Voordat je aan de slag gaat, schrijf je eerst je de tekst van de voice-over op papier. Daarna spreek je hem in.

Tip: Je kan ook het geluid van het YouTube-fragment uitzetten en live een voice-over inspreken.

Captain Nova

Thema’s voor in de klas: natuur en milieu, conflict, burgerzin, gezin en familie, jaloezie, fantasie, vriendschap en liefde, sciencefiction, tijdreizen, volwassen worden

Naast de zijbalk plaatsen
Uit

Films met lesmateriaal voor secundair onderwijs

Petite fille

Thema’s voor in de klas: anders zijn, discriminatie, identiteit, onderdrukking, seksualiteit, gender, pesten, weerbaarheid

Naast de zijbalk plaatsen
Uit

Opdracht voor in de klas

> Intersectionaliteit en identiteit: meer dan mijn gender

Sacha is een zevenjarig meisje, geboren in het lichaam van een jongen. Deze documentaire toont de strijd van het transgender kind en haar familie, en hun eis dat de school Sacha’s identiteit zou erkennen. Een ontroerend portret, geschetst met veel bewondering en nauwkeurigheid.

Personen zijn meer dan enkel hun gender of seksualiteit. Daarom zeg je best (als de context vraagt dat je gender of seksualiteit aanhaalt) een ‘homoseksuele jongen’ of een ‘trans meisje’, en niet gewoon ‘hij is een homo’ of ‘zij is een transgender’. Zo haal je de eigenschap aan zonder dat de persoon er helemaal mee vereenzelvigd wordt.

Bekijk hier de verschillende assen die iemands identiteit opmaken. Laat de leerlingen neerschrijven hoe ze die assen invullen voor zichzelf. Dit hoeven ze niet te delen.

Cool Abdoul

Thema’s voor in de klas: armoede, conflict, criminaliteit, discriminatie en racisme, drugs en verslaving, sport, vriendschap en liefde, waargebeurd, weerbaarheid

Naast de zijbalk plaatsen
Uit