Games en digitale media in het onderwijs

21.09.2023

Games zijn een interessant en veelzijdig medium om te integreren in het onderwijs. Dat is dan ook de reden waarom JEF inzet op een uitgebreid en innovatief aanbod voor leerkrachten, scholen en hun leerlingen.

Beleid, Film- en mediawijsheid, Gaming en digitale media, Lesideeën

Waarom games in het onderwijs?

Games bevatten allerlei troeven voor het onderwijs. Niet alleen verhogen ze de betrokkenheid van je leerlingen, je kan er ook allerlei competenties mee stimuleren. Gebruik games en nieuwe media om bijvoorbeeld creatieve, kritische, culturele en sociaal-emotionele vaardigheden te bevorderen.

Lees ook: de positieve impact van gamen

Maak jouw leerlingen gamewijs met 4 game-activiteiten van JEF

1. XL-Medialab op het JEF festival

Op het jaarlijkse JEF festival in Antwerpen ontdek je samen met je leerlingen een heleboel games in ons XL-Medialab. In deze digitale speeltuin vol interactieve games gaan leerlingen in groepjes zelfstandig aan de slag, en experimenteren ze er 1,5 uur lang op los. Onze ervaring leert dat leerkrachten erg enthousiast zijn over de kracht van het spelend leren.

Voor de programmering van de games kiezen we steeds voor games die sociaal relevant en plezant zijn, met een aanbod voor gamers en niet gamers.

Lees hierover meer in 'Welke soort games kiest JEF?'

VR installatie
VR installatie

2. workshop Virtual Reality en workshop Augmented Reality

In de workshops Virtual Reality en Augmented Reality gaan leerlingen aan de slag met deze technieken. Ze spelen games met VR of AR en ontdekken de vele mogelijkheden. Bij de workshop VR bouwen ze zelfs een eigen 3D-wereld met de app Co Spaces-Edu.

Boek een van deze workshops voor je klas

3. De GameClub – pilootproject

In schooljaar 2023-2024 organiseert JEF het pilootproject van De GameClub.

In een GameClub gaan leerlingen na de schooltijd samen gamen. JEF voorziet de games en bijhorende fiches. De gekozen games zijn telkens blikverruimend en zetten in op samen gamen. De GameClub is een uitbreiding van De FilmClub.

Ben je geïnteresseerd en wil je meer weten?

Contacteer daphné@jeugdfilm.be

4. Vorming Virtual Reality met CoSpaces Edu

In deze vorming gaan leerkrachten of studenten lerarenopleiding aan de slag met de app CoSpaces Edu. Deze laagdrempelige tool helpt je om met Virtual Reality en Augmented Reality aan de slag te gaan in de klas.

Je kan met de app zelf leuke games of films maken. Deelnemende leerkrachten leren basiscodes toe te passen en krijgen inspiratie aangereikt om de tool in hun eigen klas te gebruiken.

Boek de vorming

De toekomst van gaming in het onderwijs

De ambitie om meer projecten te ontwikkelen voor games in het onderwijs is groot. JEF wil steeds meer leerkrachten gidsen naar interessante games om te gebruiken in hun lespraktijk. Daarom zullen we in lesmappen bij films vaker een game tippen met dezelfde thematische insteek, plannen we interessante blogberichten, en meer.

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Ontdek ook onze vrijetijdsprojecten rond gaming, zoals GAME ON